Sovittu kuntotesti päivä 18.11. (FireFit)

Torstai 19.11.2020 klo 10:21 - ?Tessa? Teresa Pentikäinen

Ilmeisesti hämyinen toive lisäajasta kuultiin toiveiden tynnyrin pohjalta. LUP:n kuntotestaaja laittoi minulle viestiä, että valitettavan sairasloman takia n. 200 kuntotestiä on siirretty Kisakallion toteutettavaksi ja minun testini varassa ei ole muiden turvallisuus, joten tammikuussa uusi yritys. Uusi päivämäärä on nyt 21.1.2021 Helpotuksen huokaus ja iloinen ajatus, että nyt on mahdollista saada ihan peruskelpoisuustulos. Ei sitä olisi ehkä kannattanut sanoa samana päivänä puhelimessa ääneen, sillä langan toisessa päässä oli edellinen tj. Mika Gröndahl, joka heitti vettä myllyyn, että no sittenhän sä teet varmaan taso 4 suorituksen. Ai jaa, oliko tässä jotain tasojakin? On, kysy googlelta. Minähän kysyin.

Ilmeisesti ei voi lähteä takaisin peruskunnon ylläpitämiseen vaan nousujohteinen rääkki pitäisi saada aikaiseksi vielä parin kuukauden ajan. Onneksi siihen väliin ei tule mitään isompia juhlia, syöminkejä, kotona löhöilyä, vierailuilla ylen kylläisiä tarjoiluja tai mitään muuta sellaista. Eihän?

Tänään siis jälleen salille. Päätin kokeilla 20min alkulämmittelyksi jotain uutta. En ole koskaan kokeillut oikeasti crosstraineriä, joten eikun sarvista kiinni, vastusta laitteeseen ja intervallitreeni kehiin. Miten muutokset on aina niin ällöttäviä. Taaskaan ei henki meinannut kulkea ja hikoilin kuin olis joku ”urheilusuoritus” menossa. Maski naamalla olevat kuntosaliasiakkaat sen kuin mulkoili. Jos en olis hengästynyt olisin hymyillyt.

Päätin muuttaa ohjelmaa sen verran, että tänään enemmän ylävartaloa ja se toinen kerta sitten jalkojen duunia. Otin käyttöön sen viikko sitten bongaamani laitteen, jossa voi treenata penkkipunnerrusliikettä. Tänään pidempiä sarjoja, maximia sitten ensi kerralla lisää.

TessaTalja_1.jpg

Ohjelmassa oli myös leuanveto-otteella ja oteleveydellä ylätaljaa. Kyllä noita leukoja tekisi vaikka kuinka monta, jos painaisi sen 45kg tai 55kg, mutta kun ei. Jos haluaa oikeasti tehdä hyvää tulosta, pitäisi varmaan treenata se 3-4 kertaa viikossa. Mun aikataululla se on sen 2 kertaa ja oheisliikunta päälle. Saiskohan kotona tehtyä oman kehon painolla yhden treenin?

2 kuukautta aikaa, sen pitäisi nyt riittää helposti vaativampaan tasoon. Treeni siis jatkuu ja haasteet kovenee. Nyt vaan tarkkana, ettei loukkaantumisia tule. Ainakaan fyysisiä.

Tessa

Kommentoi kirjoitusta.

Viikko ennen kuntotestiä...(=FireFit)

Torstai 12.11.2020 klo 22:49 - ?Tessa? Teresa Pentikäinen

Torstai 12.11.2020 – ”Tessa” Teresa Pentikäinen

Viisi viikkoa sitten soittelin Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen testauksesta vastaavan fysioterapeutin kanssa ja sovimme FireFit testin, silloin kuuden viikon päähän (18.11.). Haaste oli tullut vähän heittona, kun elokuussa aloitettuani uudessa tehtävässä UPL:n toiminnanjohtajana, Espoon Palokunnat ry:stä oli edustus vierailemassa. Silloin oli puhetta kuntotesteistä ja kysyin: millaisesta testistä on kyse? He ehdottivat, että käy kokeilemassa. Vastasin, jotta mikä ettei.

Korona-kevät ja sitä edeltävä talvi oli ollut itselläni urheilun, tai no totuuden nimissä, kuntoilun osalta hippasen hiljaista. Kevään ja kesän rutiini oli lähinnä noin tunnin kävely koiran kanssa metsässä. Joka kerta tuli hiki, mutta kesäkin oli kuuma. Kävin puntarilla ihan mielenkiinnosta ja lopputuloksen osalta mieleni pahoittamisesta, puhelua edeltävällä viikolla. Testitehtävät eivät olleet täysin uusia, mutta itse en ole koskaan ollut ”punttistyyppi”, joten kuntosalilla on käyty koulutuksen vaatimat pakolliset ja joskus kaverin pyynnöstä.

A_Tessatreeni.jpgEnsimmäiset kaksi harjoitteluviikkoa oli täysin selviämistä. Hengitys ei kulkenut ja paikat krakas. Päätin juosta hölkkälenkin kerran viikossa koiran kanssa ja latasin netistä leuanvetohaastelappusen. Kotona vaan ei ollut tankoa, joten se meni sovelletusti. Kävin ekalla viikolla kerran ja sen jälkeen joka viikko kahdesti puntilla. Joka kerta poljin kuntopyörää ekan viikon 10min sijaan 20-25min lämmittelyksi. Kun on joskus urheillut, niin nivelet on kuluneet, ja paljon. Toinen polvi ilmoitti toisella viikolla hölkällä, et unohda koko juttu. Ja siihen loppuivat hölkät. Kuntopyöräily onnistui. Samalla loppuivat kyykyt. Sen sijaan tein jollain kiinteällä laitteella, niin että oikea jalka työntää 7,5 kg ja vasen sitten oikeita lukemia. Kaksi viikkoa meni näin ja sitten pääsin kokeilemaan edes tangon kanssa, pääsenkö kyykystä ylös.

Kolmannella viikolla kävin sitten youtubesta katsomassa, et miten ne tehtävät pitikään tehdä. Kyykky on reidet vaakatasoon. Just joo, mun lajissa ponnistetaan eteenpäin ja polvikulma on 90 astetta, nyt mennään syvemmälle, ja se alakohta on reenaamatta. Tähän mennessä on parisen viikkoa tehty vähän sitäkin, mutta painot ei niin syvällä ole samoissa lukemissa. Sitten se penkkipunnerrus. Kumpikin olkapää rutisee, paukkuu ja ilmoittelee erilaisilla tuntemuksilla itsestään. Venyttelin varmaan viikon oikean käden etuolkapäätä, että pystyin tekemään liikkeen kokonaisena kivutta. Jäi 5 viikkoa aikaa harjoittaa hermotus, tekniikka ja voima kuntoon. Ja tässä viikko sitten bongasin laitteen, jolla voi treenata samaa työntöä istuen. Tämähän olisi ollut hyvä ottaa ohjelmaan jo heti alusta.

Vatsalihastestin osalta luulisin, että tilanne on hyvä. Toki sitten ensi viikolla tiedetään, onko ”mutu” oikeaa tietoa. Leuanvedot olen tehnyt treenijaksolla aina ihan viimeisenä, ja ainakaan siinä kohtaa treeniä ne ei erityisen hyvin kulje. Mutta yritystä on, kai siitäkin jonkin stemppitarran saa. Leuanvedoilla en tarkoita nyt sujuvia toistoja vaan ihan harjoittavia liikkeitä, kuten roikkumista, lapapitoa ja jarruttavaa alasliu’utusta. Ainoa jo nyt oikealta tuntuva ratkaisu oli se, että päätin tehdä molemmat viikon punttitreenit uimahallilla. Silloin hintaan sisältyy uinti. Toki uinti on ollut n. 8min treenin perään, mutta reipasta. Se on juuri sopiva venyttämään lihakset takaisin lepopituuteen eikä treenin jälkeistä kipuilua ole ollut. Viikko vielä ja samalla tekisi mieli ilmoittaa, että saisiko sen lisäkuukauden ottaa käyttöön, niin olisi mahdollista päästä niihin tavoitelukemiin. Ai niin ja poikkesin puntarilla, kesäpöhön 4 kg on karkotettu.

Tessa

UPL:n elokuussa aloittanut toiminnanjohtaja.

 

Kommentoi kirjoitusta.

UATP 2020 kiertue päättää

Torstai 29.10.2020 - Aulis "Aukka" Partanen

Yleistä sähkö ja kaasuautosta keikalla

                       Vaikea tunnistaa, jos ei osaa etsiä tunnistusmerkkejä. Nyt kiertueella niitä
                       painotettiin erityisesti.

                       Huuto: ”Sähköauto / kaasuauto” ja jokainen kohteessa työskentelevä toistaa. Ei
                       välttämättä vaikuta toimiin, mutta jokainen osaa suhteuttaa toimiaan kyseisen
                       energian vaatimalla tavalla.

                       Tiedä oikea toiminta sähköä tai kaasua käyttävän ajoneuvon luona.

Sähköauto        Sähköautosta ei saa sähköiskua. Jossakin on palokunnan ”katkaisu” kohta, etsi
                       pelastuskortista. Viisi asiaa, jolloin virta on enää akussa. SRS, sammutus ja
                       avaimet 5 m päähän, palokunnan ”katkaisukohta”, 12 w kaapelin irrotus tai
                       korkeajännitepiirin katkaisu.

                       Sähköauton palossa savukaasut ovat todella myrkyllisiä -> vaarallisten aineiden
                       onnettomuus -> pelasta – eristä – sammuta – siirrä

                       Tulipalo ei sammu, koska ei saada vettä sinne missä palaa -> upota akusto.

Kaasuauto        Kaasuvuoto, joka ei pala, on pahin mahdollisuus. Kyseessä on silloin
                       vaarallisten aineiden onnettomuus ja suojaustoimet kuten muillakin VAK
                       tehtävillä. Välittömän vaaran alue 50 m, lisäjoukkoja ja vain paineilmalaitteilla
                       vaara-alueen sisälle. Pelastustoimet harkinnan ja tilanteen mukaan.

                       Jos kaasuauto palaa, lähesty etuviistoista kahdella työsuihkulla, eikä B-pilarin
                       taakse. Ainoastaan ihmisen pelastaminen oikeuttaa ylittämään B-pilarin.

                       Turvaventtiili pullokaulassa laukeaa 150 celsius asteen lämmössä ja purkaa
                       kaasun pullosta. Ei tiedetä purkautumissuuntaa. Voimakas pistoliekki tai
                       kaasuvuoto, jolloin VAK keikka.

On ne henkilöautotkin vaarallisia https://www.youtube.com/watch?v=fKm-ep3qPmw

Mutta busseissa on enemmän kaasua.https://www.youtube.com/watch?v=vHf2o9oVY24

 

Palautteita koulutetuilta

                      - käytännönläheistä

                      - tarpeellista

                      - ensihoitokin piti oppia tarpeellisena ja olivat kiitettävästi mukana

                      - uusia toimintamalleja

                      - lisää tämäntyyppistä koulutusta toivottiin

                      Vastaanotto ja kiinnostus aiheeseen oli silminnähtävää.

Kiitokset

                      Uudenmaan Pelastusliitto kiittää rahoittajia, maahantuojia ja heidän
                      koulutuskeskuksiaan, kouluttajia sekä muita kiertueen tukijoita. Ilman heidän
                      panostustaan kiertue ei olisi ollut mahdollinen. Lisäksi pelastuslaitosten
                      yhteyshenkilöiden panos kiertueaikataulun ja toteutuksen osalta oli
                      korvaamatonta. Erityiskiitos työvuoroille käytännön toteutuksien järjestämisestä
                      ja kaikille osallistujille innokkuudesta aiheeseen tutustumiseen.

                      Kiertue lopettaa mutta asia jää elämään!

                      Aukka

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue / Komponenttirasti

Keskiviikko 28.10.2020 - Kari Tammi

KOMPONENTTIRASTI

  • Komponenttien toiminnan esittely (ks. kuva )
  • Litium akun energia ja miten se energia pysyy akun sisällä onnettomuustilanteissa
  • Mahdolliset vaaratekijät
  • Ajoneuvon jännitteettömäksi tekeminen
  • Kaasuventtiilien toiminta ja turvallisuus
  • Lisäksi oli havaittavissa, että koulutus koettiin tarpeelliseksi ja eritysesti ensihoidon osallistuminen oli useilla asemilla runsaslukuista.
  • Lisää tämäntyyppistä koulutusta toivottiin ja käytännön läheisyys oli se mistä tuli positiivista palautetta melkein joka ryhmältä.

 

  • Komponenteista kerroin sen sähkömoottorin toiminnan (vaihtovirta) ja tasavirta-akun välisen muuntimen toiminnan ja merkityksen.
  • Esitys painottui niihin tekijöihin, jotka avaavat akun sisällä olevat kontaktorit ja täten pitävät sen ison energian akun sisällä.
  • DC/AC muuntimen toiminnallinen merkitys käytiin myös lävitse
  • Käytin sähköautoesimerkkinä Nissan Leafiä, koska se on aika yleinen Suomen teillä.
  • Virran katkaisun merkityksen + älyavaimien sekä interloc-piirin toiminta, sillä esim. johdolla sekä airbagien + turvavyönkiristimien merkitys kontaktorien aukeamiselle.
  • Kaasuventtiileistä PRD-venttiilin toiminta sekä venttiilien rakenteeseen liittyviä asioita.
  • Lisäksi latauksessa olevassa sähköautossa on myös akun kontaktorit kiinni, eli esim. autohallissa ensimmäinen asia vaaran ilmetessä on irrottaa ajoneuvo latausverkosta, jotta saadaan se energia pysymään siellä akun sisällä.
  • Lisäksi palomiesten/naisten lukuisat kysymykset täyttivät sen 20min, mikä oli osoitus kiinnostuksesta aihetta kohtaan.

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue / Kaasuhybridiauto

Tiistai 27.10.2020 klo 9:11 - Aulis "Aukka" Partanen

KAASUAUTO

Kiertuekäytössä olevan Skoda Kamiq G-tron auton tunnistaminen ja esimerkit.

Tunnistaminen:

Mallimerkintä

Takaluukun saa myös ilman mallimerkintää, mutta jos merkki on, suhtaudu kaasuautona.

Tarra takaikkunassa

Tarra ei ainakaan vielä ole pakollinen ja saahan kaikenlaisia tarroja autoonsa liimata. Jos tarra on, suhtaudu kaasuautona.

Tankkausreiät kaasulle ja bensalle

Jälkiasennetuissa kaasuautoissa tuskin on täällä tilaa kaasun tankkausputkelle. Siis se on jossakin muualla autossa. Ehkä takaluukussa tai moottoritilassa. Tai muualla.

Tarra tankkausluukussa

Tarra kertoo, että voi tankata 95 bensaa sekä CNG kaasua.

Mittaristo

Vihreä CNG valo palaa vain virran ollessa päällä. Kaksi polttoainemittaria viestittää kahdesta käyttövoimasta, eli tämä on kaasuhybridi. Elektronisessa mittaristossa ei näkyisi mitään virran ollessa pois. Nämä manuaaliset mittarit näkyvät vaikka valoja ei olisikaan.

Tarra konehuoneessa

Varoitustarra on jossakin konehuoneessa. Tässä autossa konepellin sisäpuolella silmien korkeudella. Tunnistaa keltaisesta raidasta. Teksti on niin pintä, että tuskin on aikaa lueskella.

Paineenalentaja moottoritilassa

Paineenalentaja onkin ainoa havaittava osa moottoritilassa. Kaasupulloilta alentajalle tulee jäykkä teräsputki. Mieti siis mitä voimia kohdistat ajoneuvon alustaan. Seillä jossakin kulkee korkeapaineista kaasua. Täydellä tankilla 200 bar. Reitti ei ole tiedossa, eikä näy edes pelastuskortissa.

Kaasupullot

Pullot ovat niin koteloituna, ettei niitä voi ulospäin nähdä kaivamatta esiin. Jälkiasennuksissa voi olla missä tahansa. Tyypillisin paikka on taka-akselin luona painonjakautumisen takia.

Bensaa

Kaasuhybridi autoissa on myös bensaa. Tässä autossa 11 litran tankki, mutta joissakin täysin normaalikokoinen.

Mistä muualta voi saada tietoon käyttövoiman?

-          Kysy kuljettajalta

-          Rekisterinumerolla CRS ohjelmasta: TIKE, palomestari, raivausyksikkö, jossakin
           laitoksissa joka sammutusyksikössä.

-          rekisterinumerolla 020202, 0100100, Motonet, Biltema

-          Lataa kännykkään RescueCode sovellus, niin saat auton mallimerkinnällä

-          Trafin sivuilta (aika hidasta hakea netin kautta)

Tietojen saannin voi omistaja estää halutessaan.

Haasteet tunnistamisessa

                          Jälkiasennuksissa mitkään seikat eivät ole itsestään selviä. Tarrat varmaan
                          puuttuvat ja osatkin voivat olla missä päin autoa tahansa.

CNG KAASUN OMINAISUUDET

                          Hajustettu kaasu. Nestekaasusta poiketen ilmaa kevyempi kaasu.
                          Syttymisvälialue erittäin kapea, 5 – 15 tilavuusprosenttia. Kuitenkin erittäin
                          herkkä syttymään tuolla alueella.

TURVAJÄRJESTELMÄT

SRS lauennut

                          Kaasu enää pulloissa. Ei välttämättä toimi jälkiasennuksissa.

Virrattomaksi tekeminen irrottamalla akkukaapeli

                          Kaasu enää pulloissa.

Auton sammuttaminen ja avaimet 5 m päähän

                          Kaasu enää pulloissa. Varmistettava, ettei autossa ole toisia avaimia.

Lämpövaroke

                          Kaasupullon turvaventtiilin varoke laukeaa 110 asteessa ja puhaltaa kaasun
                          ulos. Syttymisvaara, bleve, pistoliekkivaara. Kuumat pinnat ja kipinöinti voi
                          sytyttää kaasun. Jos ei syty, on purkautumisen ajan vaarallisten aineiden
                          onnettomuus.

PELASTUSTOIMET (Kolari, joissa mukana kaasuauto)

Auto ei pala eikä kaasu vuoda

                          Normaali liikenneonnettomuuskeikka

Kaasua vuotaa, mutta ei paloa

                          Vaarallisten aineiden onnettomuus. CNG kaasu on ilmaa kevyempää.
                          Kipinöinnin esto. Kaasua voi ohjata sumusuihkulla tai riittävän kauaksi
                          asetetulla savutuulettimella.

Auto palaa, mutta kaasu ei osallistu paloon

                          Palokunta sammuttaa tulipalon. Lähestyminen etukulmista kahdella
                          työjohdolla ja vain B-pilariin saakka. B-pilari ohitetaan vain ihmisen
                          pelastamiseksi.

Kaasu palaa

                          Paloa ei sammuteta. Suojataan ympäristöä ja annetaan kaasun palaa
                          loppuun. Jos sammutetaan, on meillä vaarallisten aineiden onnettomuus
                          hoidettavana.

Yleistä kaasuautoista

                          Hybrideitä, eli myös toinen käyttövoima

Trukit käyttävät nestekaasua, joka on ilmaa raskaampaa. Ei välttämättä hybridejä.

                          Rekoissa LNG, joka on nesteenä pulloissa, mutta haihtuu ilmaa kevyempänä.

                          Henkilautoissa CNG, joka on ilmaa kevyempi, mutta korkeapaineinen
                          (200 bar). Paine laskee käytön mukaan, kuten sukelluspulloissa.

Jälkiasennus

                          Jälkiasennus edullista ja helppoa tehdä bensa-autoihin. Kaikki turvatoimet
                          eivät välttämättä ole toiminnassa pullokaulassa olevassa turvaventtiilissä.
                          Kaasupullot ja vaaralliset paikat voivat olla missä vain autossa. Tunnistaminen
                          voi olla vaikeampaa, mutta pullojen löytäminen ehkä helpompaa.

1 kommentti .

Pelastuslaitosten UATP kiertue / Sähköauto

Maanantai 26.10.2020 klo 11:40 - Juha "Lokki" Virolainen

Sähköautorastilla oli käytössä Audi E-Tron tutustumiskohteena.

Sähköauton tärkeimmät asiat: Korkeajännite johtoihin ja komponetteihin ei saa koskea.

Virta on akuissa seuraavien toimenpiteiden jälkeen:

  1. Sammuta auto ja avaimet viiden metrin päähän.
  2. SRS sulake on aktivoitunut törmäyksestä
  3. 12V järjestelmän -napa irti
  4. Korkeajännitepiirin hätä sulakkeen irrotus
  5. Korkeajännitepiiri leikkautuu jotain kohtaa poikki

Yksikin yllämainituista asioista aiheuttaa ajoneuvossa sen että virta on akustossa.

Tulipalossa suuret ongelmat:

  1.  Savukaasut ovat todella myrkyllisiä ->vaarallistenaineiden onnettomuus ->pelasta - eristä - sammuta - siirrä
  2. Tulipalo ei sammu, koska ei saada vettä sinne missä palaa -> upota akusto

Ohjeet ja toimintamallit eri tilanteisiin ovat valmistelussa.

Tunnistaminen on vaikeaa, koska sitä ei osata ajatella. Toimintamalli: Selvitä CRS ohje rekisterinumeron tietojen perusteella. Rekisterinumero haku 020202 tai 0100100, saatavilla tiedoilla ajoneuvon pelastuskortin haku ja pelastustoiminta niiden tietojen perusteella.

Ensihoito:

Tuulilasi raportti

Sijoita yksikkö niin että onnettomuuspaikka on turvallinen

Kohteeseen pientareen kautta

  1.  Lähesty sammuttimella -> syttymisen estäminen
  2. Aktivoi auton käsijarru -> stabilointi
  3. Sammuta käynnissä oleva auto ja avaimet viiden metrin päähän -> virattomiksi tekeminen 
  4. Ilmoita rekisterinumero CRS hakua varten
  5. Anna tarkennettu tilannearvio onnettomuudesta.

Huomenna tulee kaasuautorastin yhteenveto.

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 22.10. / Länsilenkki 4

Torstai 22.10.2020 klo 15:41 - Aulis "Aukka" Partanen

Viimeinen kiertuepäivä on nyt ajettu. Jotenkin helpottunut, mutta kiitollinen tunnelma. Tänään viimeisessä paikassa olivat mukana myös UPL:n toiminnanjohtaja Tessa ja harjoittelijana liitossa oleva Topi. Hänkin palokuntalainen.

Kiitos niille kessuille, jotka silminnähden tiesivät vastauksen, mutta antoivat miehistön itse keksiä sen. Monta, monta kertaa näin kessujen ilmeistä, nyökkäyksestään sekä katseestaan, että tietävät, mutta malttoivat odottaa sekä seurasivat jäsenten toimia. Loistavaa ohjaamista heiltä. Myös toista kertaa vuoronvaihtojen takia mukana olleet osasivat antaa muiden keksiä vastauksia.

Kouluttajien kommentit kysymykseen, ”mikä kiertueessa oli parasta”.

Lokki, sähköauto

-          koulutuksen tarpeellisuus koostui suullisissa palautteissa

-          tämä pitää toistaa määräajoin, kolmen vuoden välein

-          kiinnostus ja motivaatio

-          hyvä positiivinen vastaanotto

Kari, komponentit

-          innokkaat ja vastaanottavat oppijat

-          mielekkäät ja ajanmukaiset, tehtävät

-          hyvin suunniteltu kiertueen ohjelma ja aikataulu

-          kokonaisuudessa hyvä kiertue

Aukka, kaasuauto

-          omat kommenttini ovatkin tulleet esille blogissa moneen kertaan

Kukin kouluttaja kertoi saman asian 80 eri ryhmälle. Suuret kiitokset kouluttajille panostuksesta tähän valtavaan kiertueeseen!

Paljon on kiertueella oppia jaettu ja saatu ottaa vastaan. Yleisesti otettuna voidaan todeta kiertueen täyttäneen tarkoituksensa. Siitä on tullut paljon palautteita. Tässä vähän suoritteiden yhteismääristä:

Kiertuepäiviä                          12

Koulutusryhmiä                      80

Koulutusrasteja                      240

Koulutettuja                           683

Kiertue kiittää kaikkia osallistujia ja toivottaa turvallisia tehtäviä keikoilla, joissa osallisena on vahvaa sähköä tai kaasua käyttävä ajoneuvo. Turvallisuus on tärkeä juttu!

Jatkossa palaamme vielä tässä blogissa keskeisiin asioihin, joita olemme opetuksessa painottaneet. Älä siis vielä lopeta blogin seuraamista.

2210_uatp_1.jpg

2210_uatp_2.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 15.10. / Länsilenkki 3

Torstai 15.10.2020 klo 15:25 - Aulis "Aukka" Partanen

Aamulla Hankoon mennessä viisi peuraa juoksi tien yli Karjaan jälkeen. Rekka oli edessä ja painoi jarrua huolella. Aurinko oli juuri noussut ja taitaa kiima sekä metsästys juoksuttaa nyt sarvipäitä.

Mukava olo kiertuepäivän jälkeen, kun vastaanotto on niin tyytyväistä. Kaikki menee aivan suunnitelmien mukaisesti.

Huomaa, että olemme jo yli 50 kertaa opettaneet samat asiat. Lokki käytti esimerkinä Metron maadotusta ennen työn aloittamista, vaikka virta on katkaistu. Maadoitus siis varotoimena. Pätee myös sähköauton latauspaikoilla toimiessa. Esimerkki kuitenkin Tammisaaren tai Karjaan asemalla on ehkä aika kaukana heidän ympäristöstään. Länsimetro ei ihan vielä ole siellä saakka.

Jatkakaa blogin seuraamista, sillä lopussa kerromme tärkeimmät asiat sähköauto-, kaasuauto- ja komponenttirasteilta. Silloin on tavallaan kertausopinnot ja nekin, jotka eivät ole kiertueelle osallistuneet, oppivat paljon.

Tasan viikon kuluttua on kaikki kiertuepäivät käyty läpi ja alkaa yhteenveto monella tavalla.

Hyvää viikonloppua!

1510uatp.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 14.10. / Keskilenkki 4

Keskiviikko 14.10.2020 klo 17:31 - Aulis "Aukka" Partanen

Tänään oli keskilenkki viimeistä kertaa. Nyt on siis hoidettu kokonaan sekä Itä- että Keski-Uudenmaan pelastuslaitosten kaikki työvuorot. Homma toimii ja ukot heiluu. Siis kouluttajat paikasta toiseen. Tämä keskilenkki on osoittautunut raskaimmaksi kouluttajille. Syynä on saman asian toistaminen kahdeksan kertaa päivän aikana. Haastetta on aina välillä muistaa, mitä tällä asemalla on jo kertonut. Välillä täytyy kysyä, olenko jo tämän asian kertonut.

Siirtymätkin ovat niin lyhyitä, että tarkkana saa olla. Itselleni Espoolaisena tulee lenkillä matkaa vain vähän yli 100 km päivän aikana. Tosin muiden rastien kouluttajille tulee jopa tuplana sama määrä. Pisimmät päivälenkit ovatkin lähemmäksi 300 km, tai jopa yli.

Kiitos taas positiivisista palautteista mitä saamme asemien väeltä. Kiitos myös heidän tekemistään käytännön valmisteluista tullessamme asemalle. Tallipaikat ovat tyhjinä meitä varten ja sähköauton lataus sekä kalustorastin pöytä valmiina. Päästään heti asiaan ja voimme hyödyntää koko käytettävissä olevan ajan rastin asioihin.

Tänään ei aiemmista tarinoista ole muuta poikkeavaa, kun että me kouluttajat saimme käyttöön UPL:n kankaiset kasvosuojat. Siitä aamulla otettu kuva. Itse kuitenkin palaan kertakäyttöisiin, koska tuo liiton maski on niin hyvä, ettei se ilmeisesti päästä ilmaa sisään tarpeeksi. Raskasta puhua se päässä. Aamulla otettin ryhmäkuva meistä.

Ilahduttavaa oli myös Kirkkonummella, kun aurinko paistoi ja lämpötila oli yli 10 astetta, oltiin ulkona. Osasyy voi olla aseman pesuhuoneen tekniikan aiheuttama häiritsevä melu. Kun tulin paikalle, Lokki jo lopetteli omaa osuuttaan ja Karillekin oli tuotu pöytä valmiiksi ulos.

Huomenna aamulla Hankoon. Aurinkoiseen kesäkaupunkiin. Valitettavasti ei nähtävyyksille jää aikaa.

1410uatp.jpg

Aaaaaaukka.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 13.10. / Länsilenkki 2

Tiistai 13.10.2020 klo 16:20 - Aulis "Aukka" Partanen

Tämän viikon ensimmäinen kiertuepäivä takana. Hanko, Raasepori (Tammisaari), Karjaa, Lohja sekä Nummela, jonne tuli omana ryhmänä myös Karkkila. Päivän saldo on 47 koulutettua. Juna kulkee suunnitelmien mukaisesti. Alkaa näköjään olemaan tarinat itse kiertueesta vähissä. Samanlaisia kuvia olisi voinut ottaa, kun osallistujat todella ovat mukana koulutuksessa.  Siksi ei tänään kuvia mukana tässä tarinassa.

Eritystä huomiota kiinnitin tänään siihen suureen määrään ensihoidon henkilöitä. Onko blogi, sisäinen viestintä, tai muu saanut heidät ymmärtämään, että opetettavat asiat koskevat myös heitä. On hyvä tietää vaaranpaikat ja osata tunnistaa ajoneuvo jotakin perinteisistä poikkeavan energian käyttäväksi. Ensihoitokin voi tehdä monta asiaa tiedon edelleen toimittamiseksi, tai tunnistaa, että enää siitä ei ole vaaraa. Useinhan he ovat yksin alkuvaiheessa ja paljon voi tehdä sen varsinaisen tehtävänsä lisäksi. Kunhan tietää.

Suoraa, kiittävää palautetta myös annettiin edelleen kiertueesta. Lisäksi tulee monia toiveita maahantuojille, autojen valmistajille ja jopa omalle organisaatiolle koko ajan. Olisipa ollut joku ”kärpäsenä katossa” kaikki asiat kirjaamassa. Ei syytä huoleen. Pidämme kouluttajien kesken ihan kertueen lopuksi palaverin ja keräämme kehitysehdotuksia talteen.

Jatkosta sen verran, että huomenna viimeistä kertaa Keskilenkille ja sitten vielä pari Länsilenkkiä. Viimeinen niistä jää tosin ensi viikon torstaille. Lopussa teemme vielä koonnin niistä tärkeimmistä asioista, mitä pelastustoimen näkökulmissa on syytä huomioida kohdatessaan tehtävällä ”vahvaa” sähköä tai kaasua käyttävän ajoneuvon. Aina ei tarvitse muuttaa mitään toimia, mutta keikasta riippuen, vaikutus voi olla suurikin. Tärkeintä on tunnistaa ja sen jälkeen sovittaa toimet tarpeen mukaisesti.

Nyt päivittäiseen kaasutankkaukseen, auton pesuun ja odottamaan seuraavaa kiertuepäivää. Sähköauto on ”narussa” taas koko yön ja virtaa täynnä lähtee kohti uusia haasteita aamulla. Huomiseen!

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 8.10. / Länsilenkki 1

Torstai 8.10.2020 klo 15:44 - Aulis "Aukka" Partanen

UATP Kertuepäivä 8.10.2020 Länsilenkki 1

Sain yllätysviestin eiliseltä porukalta Kirkkonummelta eilen illalla:

” Kiitos koulutuksesta.

Koulutus autoista oli lyhyt ja ytimekäs sisältäen oleellisimmat tiedot sähkö/kaasu autojen tunnistamisista sekä rakenteesta. Noilla tiedoilla on huomattavasti helpompi autot kohdata onnettomuustilanteissa, kun ei tarvitse arvailla, mitä tehdä ja toimia. Nippelitietoa tulee sitten muualta.

Terveisin IV-vuoro Kirkkonummi”

Kiitos palautteesta. Palautetta otan mielelläni vastaan ja vaikka toiminnan kehitysehdotuksia sekä ideoita jatkotoimista. Joko laitosten sisällä toteutettavia tai muitakin.

Tämän päivän kiertue

Länsilenkki ensimmäistä kertaa. Aamulla aikaisin oli lähtö Hankoon ja sieltä asema kerrallaan Vihdin Nummelaan. Karkkilan väki tuli Nummelaan heidän jälkeensä, joten meiltä jäi pitkä lenkki ajamatta. Kiitos heille siitä. Päivä meni aivan suunnitelmien mukaisesti, joten kerron alempana meidän toimistamme kiertueen aikana ja sen jälkeen. Mainittakoon, että kaikilla koulutettavilla oli tänään kasvosuojus suojaamassa meitäkin tartuttamiselta. Mahtavaa!

AUTOJEN HUOLTO JA TANKKAUS SEKÄ PUHTAUS

HENKILÖSUOJAUS

Käytämme aina asemilla ollessamme kasvomaskia sekä käsineitä. Desinfioimme käsiämme käsidesillä ja pesemme ne saippualla, aina kun on mahdollista. Mukavaa, kun meitä kouluttajiakin suojataan samoin toimin.

DESIFIOINTI

Desinfioimme kaikki ne pinnat, joihin autoissa tai komponenteissa on kosketeltu. Näin toimimme aina rastilta lähtiessämme tai sinne tullessamme. Kaikin tavoin yritämme estää kontaminaation siirtymisen asemien välillä. Toivomme, että myös koulutettavat välttävät mahdollisuuksien mukaan auton koskettelua tarpeettomasti. Toki joihinkin paikkoihin saa ja on jopa hyvä koskea, mutta pyritään pitämään pinnat ilman turhaa kontaminaatiota.

SÄHKÖAUTON LATAUS

Sähköautoa ladataan aina asemilla ollessa. Illalla auto laitetaan laturiin ja toivotaan virran riittävän seuraavalle asemalle.

KAASUAUTON TANKKAUS

Kaasuauto on tankattava joka ilta, kun lenkit ovat niin pitkiä, että yksi tankkaus ei riitä kahdelle päivälle. Kaasun tankkaus asemia on aika harvassa ja päiväohjelma on niin tiivis, ettei välissä ehdi etsiä ja pysähtyä tankkaamaan.

AUTOJEN PESU

Maahantuojilta kiertuekäyttöön saamamme autot pestään illalla sekä virustorjunnan takia, mutta myös sen takia, että olisivat edustavan näköisessä kunnossa ja ettei likainen maalipinta koskettelusta kuluisi.

Nyt auton pesuun ja palataan ensi tiistaina taas blogiin.

0810_1.jpg

0810Lokki.jpg

0810_2.jpg

0810_3.jpg

0810_4.jpg

0810_5.jpg

0810_6.jpg

0810_7.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 7.10. / Keskilenkki 3

Keskiviikko 7.10.2020 klo 17:57 - Aulis "Aukka" Partanen

Tänään taas kaikki hyvin, eli ei juuri itse kiertueesta kerrottavaa.

MITÄ OPETAMME?

  1. Tunnistamaan ajoneuvo sähkö tai kaasuautoksi.
  2. Virrattomaksi tekeminen
  3. Vaaralliset paikat
  4. Toiminta eri tilanteissa
  5. Mitä pitää ”pelätä” ja mitä ei tarvitse
  6. Miten voi tehdä autosta vaarattomamman ihan pienilläkin toimilla
  7. Miten tunnistaa, että pahimman vaaran tapahtunut tilanne on jo deaktivoinut
  8. Tarkempi tutustuminen auton osiin ja niiden toimintaan

Ja keskustelun yhteysessä monta muuta asiaa.

Tavoitteena on tunnistaa, tietää, minne koskea ja minne ei saa mennä. Kuinka auto tehdään tai on jo muuttunut sellaiseksi, että normaalikeikassa ei syytä huoleen. Missä energiat ovat missäkin vaiheessa ja mitä paikkoja pitää varoa työskennellessä. Kerromme myös miksi pieni liikenneonnettomuus (parin auton ”pusukolari”) voi muuttua merkittävästi vaativammaksi usean yksikön tehtäväksi.

ENSIHOITO

Vaikka luulisi, että nämä koulutettavat asiat koskevat vain palopuolen väkeä, luulo ei ole oikein. Myös ensihoidon on hyvä tunnistaa auto ”poikkeavaa” energiaa käyttäväksi ja kuinka hekin voivat pienillä toimilla ”rauhoittaa” tilanteen jo ennen pelastuspuolen saapumista. Tai vaikka tietää, että joku silmin nähtävä asia autossa kertoo, että energiasta ei enää suuremmin tarvitse välittää. Tai sitten se onkin tosi vaarallinen.

Ensimmäisenä kohteessa oleva voi myös antaa tärkeitä tietoja saapuvalle pelastusyksikölle auton käyttövoimasta ja toisaalta huolehtia omasta työturvallisuudesta tunnistamalla mahdolliset vaaranpaikat tai ilmiöt. Tike voi ensihoidon tiedoilla hakea tarkempia tietoja auton energiasta valmiiksi saapuville yksiköille.

Tervetuloa kaikki ensihoidon työvuorossa olevat mukaan rasteille.

Ensihoito.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 6.10. / Itälenkki 4

Tiistai 6.10.2020 klo 17:21 - Aulis "Aukka" Paertanen

Tänään olisi tavallaan kiertueen ”puolikurssi juhla”, sillä puolet kiertuepäivistä on takana. Nyt oli ensimmäinen päivä, kun keikat eivät sotkeneet mitään aikatauluja tai muita suunnitelmia eikä kouluttajien tarvinnut soveltaa päiväohjelmaa. Juhlan aika ei tosin ole vielä, sillä aamulla taas lähdetään.

Kaikki itälenkin asemat on nyt käyty ja pari kertaa myös keskilenkillä. Yhtensä on tavoitettu 334 työvuorossa olevaa, joukossa muutamia päällystöön kuuluvia. Määrä tulee loppuun mennessä enemmän kuin tuplaantumaan.

Vastaanotto, into ja silminnähden halu oppia aiheesta näkyy edelleen osallistujien kysymyksissä ja asenteessa. Tulee ihan sellainen tunne, että tekee työtä, jolla on merkitystä.

Koska kiertue kulkee, kuin juna, esitellään tänään kiertueen tukijoukkoja.

TALOUDELLISTA TUKEA

Rahoitusta olemme saaneet kiertueelle kahdelta taholta. Henry Ford säätiöltä sekä Sähköturvallisuuden edistämiskeskus Ry:ltä. Ilman heidän taloudellista tukeaan ei kiertue olisi ollut mahdollista. Muistakin paikoista rahaa anottiin, mutta heikommin tuloksin.

Kiertuetta ei myöskään voisi järjestää ilman esiteltävää kalustoa.

AUDI

Saimme sähköauton kiertuekäyttöön Audin maahantuojalta K Auto Oy:ltä. Kiertuekäytössämme on Audi E-Tron. Kyseessä on siis täyssähköauto. Aika hulppea auto ja kouluttaja saa määrätietoisesti ohjata autoon tutustujien huomion pelastustoimiin, eli auton tunnistamiseen, virrattomaksi tekemiseen sekä pelastustoimissa huomioon otettaviin seikkoihin. Hyvin on onnistuttu tässä ohjaustoimessa tähän saakka.

SKODA

Helkama Auto Oy antoi kiertuekäyttöön Skoda Kamiq hybridi kaasuauton. Autossa on bensamoottori ja sille pieni polttoainesäiliö. Pääasiassa auto kuitenkin käyttää maakaasua/biokaasua. Kolmessa kaasupullossa on tilaa yhteensä 13,8 kg CNG kaasulle. Bensaa tarvitaan vain kylmäkäynnistykseen sekä tankkauksen jälkeen noin 1,5 km ajossa, jonka aikana auto analysoi tankattua kaasua ja alkaa sen jälkeen käyttämään sitä. Kuljettaja ei huomaa ajossa mitään muutoksia. Ainoastaan mittarissa syttyy vihreä CNG valo, kun kaasua käytetään. Kaasulla ajomatka on noin 350 km ja bensatankillakin pääsee vielä noin 220 km. Riippuen ajotyylistä.

GASUM

Kaasuauto ei kulje pitkään ilman kaasua. Gasum Oy on antanut käyttöön kaasun tankkauskortin, jossa on kiertueelle riittävä määrä kaasua ilman laskutusta. Tankkaaminen onkin tullut tutuksi, kun joka ilta on syytä tankata täyteen. Kiertuepäivinä kilometrejä kertyy aika paljon.

VEHO

Veho antoi komponentti rastille sähköauton osia, joilla voidaan rakentaa koko sähköverkosto aina akusta alkaen pyörissä oleviin sähkömoottoreihin saakka. Näin voidaan havainnollistaa, miten korkeajännitepiiri autossa rakentuu.

Helkama Auto Oy

Auton lisäksi saimme vastaavat komponentit Skoda -kaasuauton osista.

Kiitokset kaikille kiertueen tukijoille.

Huomenna taas keskilenkille. Mitäköhän kerrottavaa sieltä löytyy?

0610uatp1.jpg

0610uatp3.jpg

0610uatp2.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 1.10. / Keskilenkki 2

Torstai 1.10.2020 klo 17:35 - Aulis "Aukka" Partanen

Eipä päivästä ole paljon kerrottavaa. Kaikki meni suunnitelmien mukaisesti, eivätkä keikatkaan häirinneet, muutoin kuin viimeisellä asemalla ja heilläkin jäi vain kalustorasti kokematta.

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen viestintäpäällikkö Terhi Karhuniemi kävi myös pelastuskeskuksella ottamassa valokuvia ja haastattelemassa. Tietoa kiertueesta tulee hänen toimestaan myös eri medioissa. Kiitos myös kaikille työvuoroille eri koulutuspaikoissa kuvien julkaisuluvasta. Luonnollisesti se aina tarkistetaan ja kieltäytyäkin voi. Onneksi niin ei ole missään käynyt. Laitan kuvan Terhistä työn touhussa, hänen luvallaan.

0110uatp1.jpgEn voi edelleenkään olla mainitsematta sitä näkyvää intoa ja kiinnostusta kiertueen aiheeseen osallistujien keskuudessa. Valitettavasti aikataulu on tiukka ja välillä joudumme ohjaamaan heitä määrätietoisesti kohti seuraavaa koulutusrastia, jotta tulevien asemien ei tarvitse odotella liikaa meidän saapumista. Se näkyvä into ja suulliset palautteet ovat parasta kiitosta kouluttajille.

Kiertueelle on siis saatu rahoitus Sähköturvallisuuden edistämiskeskukselta STEK, joka tosin vaihtoi nimeään tänä vuonna ja Henry Ford säätiöltä. Ilman sitä rahoitusta olisivat pelastuslaitokset joutuneet itse kaivamaan ne kymmenet tuhannet eurot, joita on kulunut tämän pelastuslaitoskiertueen ja sitä edeltävien sopimuspalokuntien opintopäivien toteuttamiseen. Kerron muista kiertueen tukijoista enemmän joku päivä, kun itse kiertueesta ei enää ole uutta asiaa.

Nyt oli jo monella asemalla myös koulutettavilla kasvot suojattuna. Edistystä on havaittavissa, joten kiitos siitä. Samalla tavalla on syytä alan ihmisten toimia myös julkisilla paikoilla liikkuessaan vapaa-aikana.

Viisi kiertuepäivää on jo takana ja seitsemän edessäpäin. Ensi viikolla "korkataan" myös länsilenkki, joka lähtee Hangosta harjua pitkin aina Nummelaan saakka. Reitti on suora ja selkeä, mutta välimatkat kohtalaisen pitkiä. Siinä rekan perässä jumiintuneena on omat haasteen aikataulun pitämisessä.

Kiertueen kokonaissaldo on tällä hetkellä 289 opille altistettua ammattilaista. Mukana on myös päällystöä, joka toimii hienona esimerkkinä. Hekin liikkuvat liikenteessä usein yksin tai perheensä kanssa. Aina voi joutua vaikka ensimmäisenä onnettomuuspaikalle. Tuskin omatunto antaa myöten ohi ajaa, vaikka virka-auto ei olisikaan alla. Sama tietysti koskee operatiivisen puolen tekijöitä. Tätä saatua oppia voi pitää vaikka verovapaana palkanlisänä.

Nyt kiertue pitää taukoa ja palaa lenkille ensi tiistaina.

0110uatp2.jpg

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 30.9. /Keskilenkki 1

Keskiviikko 30.9.2020 klo 18:32 - Aulis "Aukka" Partanen

Päivittäinen kiertueauton ”koronapesu” suoritettu. Vaikka yritämme kiertueella suojata itsemme, niin myös desinfioimme kaikki pinnat, joihin olemme itse koskeneet, tai joihin osallistujat ovat koskeneet. Näin jokaisen rastin jälkeen ja jos ehtii, niin udelleen ennen rastia. Myös iltaisin pesen auton ulkoapäin miedolla saippualla. Sekin omalta osaltaan tappaa pöpöjä.

Onhan sen niinkin, että palokuntalaiset pitävät toisen tavaroita vähän paremmin, kuin omiaan. Korostuu nyt, kun olemme saaneet autot rasteille sponsorina maahantuojilta. Pidämme siis hyvää huolta lainakalustosta.

Sitten itse kiertueeseen. Keskilenkki ekaa kertaa tänään. Lähtö KUP pelastuskeskukselta. Olivat ”järjestäneet” oikein vastaanottokomiteaan autoja myös naapuripelastuslaitoksilta. Todellisuudessa oli päällä ilmaonnettomuusvaara ja sen mukainen ryhmitys oli asemalla. Päästiin kuitenkin aloittamaan suunnilleen aikataulussa. Soitto seuraavalle asemalle ilmoittaen mahdollisesta myöhästymisestä.

Paikalle tuli myös yhden sponsorin toimittaja Gasumilta tekemään juttua kiertueesta heidän tarpeisiinsa. Tulosta oli asianmukaisesti ilmoitettu paloasemallekin etukäteen.

Moni asia vaati päivän aikana soveltamista. Aukka unohti rastipaperit Vantaankosken asemalle. Sitten otettiin varakortti käyttöön ja aiemmin laminoidut kortit paikkasivat unohtuneet paperit. Niiden käytöstä luovuttiin vallitsevan tilanteen takia, kun laminoituja ei joka välissä voinut puhdistaa. Kehotettiin rastin jälkeen pesemään kädet ja siten vähentää mahdollisen kontaminaation haittaa.

Matka jatkui Espooseen. Seillä oli käytössä eri aikataulut, kuin meillä. Saatiin sekin asia korjattua tiedottamalla asemille uudesta aikataulusta. Tosi keikat sotkivat taasen senkin. Keskusasema lähti keikalle ja taisi Keskusasemalle siirtynyt Leppävaarakin poistua samaan tehtävään kesken koulutusta. Äkkiä syömään ja vain kalustorasti jäi odottamaan saapuvia. Jäi kai sen rastin kouluttajalta lounas väliin. Mikkelästä en enää muista mitään, mutta Kirkkonummi saatiin hoidettua kutakuinkin ajoissa.

Espoonlahti lähti kesken koulutuksen keikalle, mutta kun keikka oli oikeassa suunnassa, tulivat sitten Niittykumpuun koulutettavaksi. Kouluttajat taas vaihtoivat paikkoja lennossa ja Aukka kaasuautolla jäi viimeiseksi lyhytmatkalaisena.

Tosin kaikki keikat ja yksikköjen eri aikaset paluut venyttivät iltapäivää suunniteltua pidemmäksi. Niittykummut asema oli ahdas ja aurinko paistoi. Ensimmäistä kertaa toteutettiin rasteja ulkonakin. Tuntui tuossa säässä toimivan. Myös koulutettavat käyttivät suojaimia. Hieno tapa, sillä siten suojasivat myös kouluttajia.

Kaikista kommelluksista huolimatta päivästä jäi onnistunut tunne. Kiitos siitä kuuluu osallistujille. Pienet aikataulumuutokset kelpasivat hyvässä yhteistyössä ja ymmärryksessä. Innostus aiheeseen oli silmin nähtävää ja kysymyksiä sateli. Haasteita innostus teki kouluttajille pitää edes jostakin kellonajasta huolta. Myös positiivista palautetta koulutuksen tarpeellisuudesta kuuli monen suusta.

Huomenna keskilenkki uudelleen. Mitäköhän kerrottavaa siitä päivästä kertyy?

Katso kuvat seuraavalta sivulta!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 29.9. / Itälenkki 3

Tiistai 29.9.2020 klo 17:17 - Aulis "Aukka" Partanen

Kiertue lähti jälleen käyntiin. Tällä viikolla ja jatkossakin ollaan kolmena päivänä reissussa. Valmistelusuunnitelmissa oli varattu kiertuepäiviksi tiistai, keskiviikko ja torstai. Tämä siksi, että joka maanantai noudettaisiin esittelykalusto maahantuojilta ja perjantaisin palautettaisiin. Onneksi ja kiitos siitä maahantuojille, saimme kaluston käyttöön koko kiertueen ajaksi. Tällä järjestelyllä saimme jokainen kouluttaja kaksi kokonaista toimistopäivää viikolle.

Loviisa oli tänäänkin aamun aloituspaikka. Siellä ilahdutti paikalla olevien työvuorojen päätös suojautua itsekin hengityssuojilla. Arvostan sitä. Meitäkin pitää suojata. Mehän kierrämme kolmen pelastuslaitoksen (IUP, KUP, LUP) koko pelastus- ja ensihoitohenkilöstön luona. Kädet, sormet ja kaikki muutkin ristiin, että kukaan meistä kolmesta kouluttajasta ei altistu ja ettemme vie mukanamme asemalta toiselle mitään tarpeetonta. Otin oikein kuvan malliksi muillekin asemille. Huomatkaa, että päällystökin osallistui.

Nyt jo kolmantena kiertuepäivänä alkaa rutiinit näkymään. Kaikki kolme päivää on kierretty samaa Itälenkkiä. Päätösasemana KUP:n Tuusula-Kerava. Sielläkin rutiinit toistuvat. Kun tullaan ja aloitetaan on osa lähtenyt keikalle ja loputkin, lähtevät mukaan. Onneksi se on lenkin viimeinen paikka ja voimme joustaa. Ja keikat ovat lyhytkestoisia automaatteja tai peruutuksia. Kaikki (tai lähes) saivat koulutuksen ja vaihdoimme taas rastien järjestystä, jotta meistä kouluttajista pitkämatkalaiset pääsivät aiemmin kotiin.

Keikat kuuluvat alaan, eikä sille voi mitään. Toivottavasti aiheesta keskustellaan sitten myöhemminkin ja tasataan tietoja vuoron sisällä. Jos ei sitten koko vuoro jää keikan takia ilman tutustumismahdollisuutta

Tiedoksi muille kiertueille ja paloasemille, emme voi kesken päivää sovitusta aikataulusta poiketa, koska se aikaero vyöryisi kaikille asemille.

Tuo sähköauto vie liikaa huomiota aiheesta. Audi e-tron on aika hulppea kapistus. Joillakin mielenkiinto ja kysymykset kohdistuvat autoon, eikä siihen kiertueen aiheeseen, toimintaan sähköauton kanssa pelastustehtävässä. Ymmärrettävää, mutta ohjaamme huomion lempeästi, mutta tehokkaasti pian aiheeseen.

Huomenna sitten keskilenkille KUP Pelastuskeskukselta alkaen kohti Espoo rundia. Taas meidän pitää opetella reitit ja miten asemille päästään milloinkin sisälle. Pidämme kuitenkin tiukasti kiinni aikataulusta – laadusta tinkimättä.

Katso kuvia seuraavalta sivulta!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 23.9. / Itälenkki 2

Keskiviikko 23.9.2020 klo 17:23 - Aulis "Aukka" Partanen

Nyt se sitten tapahtui. Se mitä pelättiin. Siitä lisää tuolla alempana.

Tänään Itälenkki alkoi Loviisasta ja paikalla oli sekä lähtevä, että saapuva vuoro. Kerrottakoon, että IUP on hoitanut homman niin hienosti, että Loviisaan saakka ei tarvitse ajaa kuin kaksi kertaa. Silloin on paikalla kaksi vuoroa. Muut Itälenkit aloitetaan Porvoosta. Sopii minulle, aamu-uniselle. Kaikki meni ohjekirjan mukaan, paitsi...

Sähköauton kouluttajalla oli kotona latauksessa lauennut vikavirtasuoja ja auto ei ollut saanut virtaa juuri nimeksikään. Pääsi perille kaikki turhat sähkösyöpöt pois käytöstä otettuaan. Oli raukka laittanut jo pitkähihaisen paidankin päälle, kun lämmitystä ei ollut matkalla. Veti rastin ja lähti lataukseen, siis auto. Aukka siitä oman rastinsa jälkeen kirimään umpeen 20 min takamatkaa.

Rasti siis kestää 20 min ja sen välein rastit lähtevät kohti seuraavaa kohdetta. Porvooseen ilmoitettin muutaman minuutin myöhästymisestä ja kaikki kunnossa. Siirtymiin on varattu vartin soveltamisaika, joten se tuli käytettyä nyt kokonaan ja vähän yli. Vaihdoimme siis lennosta rastien järjestystä loppupäiväksi, jotta sahköauto sai latausaikaa jollakin nopealla latausasemalla. Kaikki tuo oli ennalta suunniteltua ja vielä olisi sähköauto voinut ottaa yhden vaihdon kalustorastin kanssa. Varautumisen ammattilaiset suunnitelleet ;-)

Sitten suunnittelematonta. Päivän viimeisellä paloasemalla (Kerava-Tuusula, tai Tuusula-Kerava), kun koulutuksen alkuun oli vain 5 min, koko asema sai automaattikeikan. Toki, kun ei ollut enää muita asemia päivän kiertueella, jäimme odottamaan pikaista paluuta. Tulivatkin takaisin ja päästiin aloittamaan vain 20 min myöhässä. Sähköautorastin kouluttaja asui lähellä ja jäi viimeiseksi, että jotta viimeisen rastin kouluttaja pääsisi pitkämatkalaisena aiemmin kohti kotia. Hän asuu Nummelassa.

Etukäteen suunnittelu ja tilanteeseen tarvittava reagointi sekä soveltaminen. Ammattilaisten päivä.

Esittelen lyhyesti kouluttajat (vasemmalta oikealle), joiden kuva on alempana. Tässä rastit normaali kiertuejärjestyksessä:

KOMPONENTTIRASTI

Kari Tammi, Metropolia ammattioppilaitos, sähköpuolen opettaja EVP. Oli mukana jo vuoden 2014 kiertueella ja alusta saakka UPL:n kiertueilla.

SÄHKÖAUTORASTI

Juha, "Lokki", Virolainen, pelaomestari KUP, mukana valtakunnallisissa sekä kansainvälisissä UATP toimissa. Myös 2014 kiertueella.

KAASUAUTORASTI

Aulis "Aukka" Partanen, koulutuspäällikkö UPL, järjestänyt 2018 ja 2019 sopimuspalokuntakiertueen sekä organisoinut tämän pela-kiertueen 2020.

Uatp_2309_1.jpg

Kiertueen vastaanotto asemilla oli taas vertaansa vailla. Intoa riittää ja uutta opitaan. Ilmapiiri on  kaverillinen, mutta tehokas.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta.

Pelastuslaitosten UATP kiertue 22.9. /Itälenkki 1

Tiistai 22.9.2020 - Aulis Partanen

Keväältä syksylle siirtynyt pelastuslaitosten UATP kiertue alkoi tiistaina 22.9. Kiertueella perehdytään sähköä ja kaasua käyttävien autojen erityispiirteisiin pelastustoiminnan näkökulmasta. Tämä päätoimisten kiertue on jatkoa viime- ja toissa vuonna pidetylle sopimuspalokuntien kiertuesarjalle. Kiertue on tällä kertaa suunnattu Itä-, Keski- ja Länsi-uudenmaan pelastuslaitosten päätoimiselle henkilöstölle. Sille osallistuu sekä pelastuksen, että ensihoidon operatiivinen henkilöstö, luonnollisesti keikkavarauksella. UPL kiertää kaikki pelastusasemat neljään kertaan, että jokainen työvuoro pääsee kalustoon tutustumaan. Teoriaosuus on heille annettu videon ja PowerPoint kuvien muodossa etukäteen opiskeltavaksi. Ensimmäisen päivän aikana tavoitettiin 47 henkeä. Koko kiertueen aikana tavoitetaan noin 800, jos keikat eivät paljon joukkoa harvenna.

Osallistujat tutustuivat rastien autoihin sekä komponenttirastilla oleviin autonosiin innolla ohjelapun tehtäviä suorittaen. Lopuksi kouluttajan ohjaamana käytiin kaikki tehtävät vielä yhdessä keskustellen läpi. Palautteen perusteella tutustuminen oli hyvä ja tarpeellinen ja paljon uutta oppia tuli. Nyt oli myös tilaisuus esittää kysymyksiä mieltä askarruttavista asioista. Ainakin nämä työvuorot osaavat nyt ottaa paremmin huomioon myös uudemmat energiamuodot toimiessaan keikalla, joissa niitä esiintyy. Tietävät myös, että vaikka ei siltä heti näyttäisikään, täytyy aina ottaa huomioon myös näiden energioiden mahdollisuus.

Teksti: Aulis "Aukka" Partanen / UPL

Katso kuvia seuraavalta sivulta, klikkaa sivun alhaalta Lue lisää!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta.

Poikkeusolojen aikaista toimintaa

Tiistai 7.4.2020 klo 11:30 - Camilla Elgland

Nyt poikkeusolojen aikaan, kun palokuntalaiset ja etenkin palokuntanuoret eivät pääse paloasemalle normaalisti harjoituksiin on erittäin tärkeää, että mietimme ja suunnittelemme jotain korvaavaa toimintaa. Poikkeavan ja erilaisen arjen normalisoiminen ja tuttujen sekä turvallisten arkirutiinien sisällyttäminen uuteen rytmiin tuo lohtua ja turvallisuuden tunnetta. 

Siksipä olemmekin perustaneet työryhmän, johon kuuluvat Uudenmaan Pelastusliiton järjestösihteeri Sari Tuuri-Salonen, liiton nuorisotyötoimikunnan koulutusohjaaja Kristian Hassel sekä liiton projektityöntekijä Camilla Elgland. Työryhmän tavoitteena on ollut suunnitella ja pohtia erilaisia keinoja järjestää etäharjoituksia ja mielekästä tekemistä. 

Etätehtäviä videoiden muodossa - UPL sukeltaa youtuben maailmaan

Sari kuvasi muutaman ulkoreippailutehtävän liittyen arjen turvallisuuteen. Näitä jokainen, niin lapsi, nuori kuin aikuinenkin voi toteuttaa ulkoilun yhteydessä, joko yksin tai perheen kanssa. Tehtävät ovat yksinkertaiset eivätkä vaadi apuvälineitä, ainoa tarvittava on puhelin, mutta sekään ei ole välttämätön. 

Lisäksi kävimme Sarin kanssa kuvaamassa muutamia videoita liittyen erinäisiin palokuntien tehtäviin ja siihen, kuinka niitä voi harjoitella kotioloissa ja yhdistää ne myös hyödylliseksi tekemiseksi. Nämä kaikki löytyvät youtubesta UPL palokuntanuoret kanavalta, käy katsomassa!

Instagram livessä asiaa ajankohtaisista asioista

Olemme nyt kahtena viikkona pitäneet instagramissa livelähetyksiä perjantai-iltaisin. Ensimmäisessä lähetyksessä olivat paikalla minä Camilla ja Sari ja kerroimme hieman aiemmin mainitusta työryhmästä ja tavoitteistamme. Seuraavassa livessä oli minun lisäkseni Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön järjestökoordinaattori Jenni Järvinen, joka kertoi erinäisistä koulutuksista ja siitä, miten SPEK toimii näinä poikkeusaikoina.

Seuraava live pidetään poikkeuksellisesti torstaina 9.4. klo 18, koska perjantai on pyhäpäivä. Livessä ovat paikalla Sari ja Aluehallintoviraston pelastusylitarkastaja sekä aktiivinen sopimuspalokuntalainen Mira Leinonen. Tule kuulolle ja osallistu keskusteluun!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: covid19, palokuntanuoret, etäharjoitukset

VPK harrastuksen merkitys lapsille ja nuorille

Sunnuntai 1.3.2020 klo 11:00 - Camilla

Harrastukset nuoren elämässä

Nykypäivän lasten ja nuorten kehitykseen vaikuttaa merkittävästi harrastukset. Niiden merkitys korostuu eritoten kasvotusten tapahtuvan sosiaalisen vuorovaikutuksen, itseilmaisun sekä monipuolisen ja innostavan tekemisen tarjoajana. Harrastuksissa yhdistyy kaverisuhteiden luominen ja vaaliminen, itsensä kehittäminen, unelmien tavoittelu, vuorovaikutuksen kehittyminen ja omien vahvuuksien löytyminen.

Harrastuksilla on lisäksi suuri merkitys sekä syrjäytymisen ehkäisemisessä, että syrjäytyneiden nuorten auttamisessa. (Opetus- ja kulttuuriministeriö.)

Palokuntanuoret

Lähes jokaisesta vapaapalokunnasta löytyy maksutonta ja säännöllistä nuorisotoimintaa seitsemääntoista ikävuoteen saakka, joskin sen jälkeenkin täysi-ikäistynyt nuori voi jatkaa palokuntatoimintaa esimerkiksi nuoriso-osaston kouluttajana, miehistöosaston jäsenenä tai esimerkiksi nais- tai tukiosastossa. 

Nuoret pääsevät harjoituksissa valvotusti ja ikäryhmän tason mukaisesti harjoittelemaan palokuntalaisten perustaitoja, esimerkiksi alkusammutusta ja ensiapua. Lisäksi muita taitoja, kuten perusselvityksiä, savusukellusta ja tikasselvityksiä harjoitellaan säännöllisesti, osastosta ja kouluttajista riippuen. Iän karttuessa myös harjoitukset muuttuvat haastavimmiksi ja vastuu omasta toiminnasta kasvaa. 

Vapaapalokunta on maksuton harrastus, joka lisää puoleensa vetävyyttä ainakin huoltajien kohdalla, kun taloudellista painostusta ei ole. Lisäksi harrastus opettaa vastuullisuutta ja tärkeitä arkielämän taitoja, jotka tulisi olla jokaisella hallussa. Myös koulut opettavat ensiapua ja turvallista toimimista palotilanteissa, mutta palokuntanuorille toimiminen poikkeustilanteissa muodostuu rutiiniksi säännöllisen harjoittelun avulla. 

 

Täysi-ikäisyyden kynnyksellä 

Nuoren täyttäessä 18 vuotta voi hän toimia myös hälytystehtävissä suoritettuaan ensin vaaditut kurssit ja koulutukset. Lisäksi nuoriso-osastosta kasvanut nuori on parhaassa asemassa nuoriso-osaston kouluttajissa - onhan hänellä omakohtaista kokemusta palokuntanuorena olemisesta.

Lisäksi vapaapalokuntalaisia arvostetaan myös työnhaussa ja pitkäjänteinen harrastaminen ja sen merkkaaminen ansioluetteloon on vain hyvästä: siitä myös mahdollinen työnantaja näkee, että työnhakija pystyy sitoutumaan ja toimimaan vastuullisissa tehtävissä. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: VPK, lapset, nuoret

Vanhemmat kirjoitukset »