Sähköauton evakuointi autohallista, LUP harjoitteli

Maanantai 25.1.2021 klo 16:10 - Aulis "Aukka" Partanen

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos harjoitteli Jorvin autohallissa auton evakuointia autohallista. Tilanne saattaa tulla eteen esimerkiksi sähköauton palaessa. Niillä, kun on taipumus syttyä uudelleen, vaikka sammuttaminen olisikin onnistunut kertaalleen hallissa.

Parin kokeilun ja kahden eri keinon testaamisen jälkeen saatiin auto -3. kerroksen hallitilasta kadulle 8,5 minuutissa. Nopeamminkin se olisi käynyt, jos olisi ollut etumies hätistelemässä siviiliautoja reitiltä pois. Evakuoinnissa käytettiin renkaisiin asetettuja ”Car Dolly” tyyppisiä tunkkeja, jolloin auton oma vaihteisto ei jarruttanut menoa. Tasaisella auto liikkui aika kevyesti työntämällä, mutta ylämäissä tarvittiin joko vinssin tai hinauksen apua. Hinauksessa käytettiin palomestarin autoa.

Tässä harjoituksessa ei reitillä ollut ajohidasteita. Pelastuslaitos suunnitteli harjoituksen palautekeskustelussa vielä illalla käyvänsä toisessa hallissa testaamassa näillä tunkeilla hidasteen ylittämistä. Huomenna sitten toinen työvuoro tulee tekemään saman harjoitteen.

Sähköautot lisääntyvät koko ajan kiihtyvällä vauhdilla ja valitettavasti autohalleihin tehdään latauspisteitä kauaksi ulosajoreiteistä. Pelastustoimen täytyy kehitellä keinoja saada autot hallista ulos turvalliseen paikkaan erittäin todennäköisen uudelleen syttymisen varalle.

Erilaisia keinoja kehitellään varmasti eri puolilla Suomea ja niistä saatuja kokemuksia tullaan jakamaan pelastuslaitosten kesken. Oman haasteen tuo se, että raskaita paloautoja ei saada mahtumaan halleihin, joten hinaamisessa täytyy käyttää pienempiä autoja sekä hankkia erilaisia apuvälineitä. Tämän päiväinen testaus liittyy Pelastusopistossa tehtävään tutkimushankkeeseen, jonka tuloksia odotellaan vielä näiden lumien aikana.

Vauhti oli niin kova, ettei kuvaaja pysynyt mukana

Mäessä tarvitaan vetoapua

Kommentoi kirjoitusta.

Sovittu kuntotesti päivä 18.11. (FireFit)

Torstai 19.11.2020 klo 10:21 - ?Tessa? Teresa Pentikäinen

Ilmeisesti hämyinen toive lisäajasta kuultiin toiveiden tynnyrin pohjalta. LUP:n kuntotestaaja laittoi minulle viestiä, että valitettavan sairasloman takia n. 200 kuntotestiä on siirretty Kisakallion toteutettavaksi ja minun testini varassa ei ole muiden turvallisuus, joten tammikuussa uusi yritys. Uusi päivämäärä on nyt 21.1.2021 Helpotuksen huokaus ja iloinen ajatus, että nyt on mahdollista saada ihan peruskelpoisuustulos. Ei sitä olisi ehkä kannattanut sanoa samana päivänä puhelimessa ääneen, sillä langan toisessa päässä oli edellinen tj. Mika Gröndahl, joka heitti vettä myllyyn, että no sittenhän sä teet varmaan taso 4 suorituksen. Ai jaa, oliko tässä jotain tasojakin? On, kysy googlelta. Minähän kysyin.

Ilmeisesti ei voi lähteä takaisin peruskunnon ylläpitämiseen vaan nousujohteinen rääkki pitäisi saada aikaiseksi vielä parin kuukauden ajan. Onneksi siihen väliin ei tule mitään isompia juhlia, syöminkejä, kotona löhöilyä, vierailuilla ylen kylläisiä tarjoiluja tai mitään muuta sellaista. Eihän?

Tänään siis jälleen salille. Päätin kokeilla 20min alkulämmittelyksi jotain uutta. En ole koskaan kokeillut oikeasti crosstraineriä, joten eikun sarvista kiinni, vastusta laitteeseen ja intervallitreeni kehiin. Miten muutokset on aina niin ällöttäviä. Taaskaan ei henki meinannut kulkea ja hikoilin kuin olis joku ”urheilusuoritus” menossa. Maski naamalla olevat kuntosaliasiakkaat sen kuin mulkoili. Jos en olis hengästynyt olisin hymyillyt.

Päätin muuttaa ohjelmaa sen verran, että tänään enemmän ylävartaloa ja se toinen kerta sitten jalkojen duunia. Otin käyttöön sen viikko sitten bongaamani laitteen, jossa voi treenata penkkipunnerrusliikettä. Tänään pidempiä sarjoja, maximia sitten ensi kerralla lisää.

TessaTalja_1.jpg

Ohjelmassa oli myös leuanveto-otteella ja oteleveydellä ylätaljaa. Kyllä noita leukoja tekisi vaikka kuinka monta, jos painaisi sen 45kg tai 55kg, mutta kun ei. Jos haluaa oikeasti tehdä hyvää tulosta, pitäisi varmaan treenata se 3-4 kertaa viikossa. Mun aikataululla se on sen 2 kertaa ja oheisliikunta päälle. Saiskohan kotona tehtyä oman kehon painolla yhden treenin?

2 kuukautta aikaa, sen pitäisi nyt riittää helposti vaativampaan tasoon. Treeni siis jatkuu ja haasteet kovenee. Nyt vaan tarkkana, ettei loukkaantumisia tule. Ainakaan fyysisiä.

Tessa

Kommentoi kirjoitusta.

Viikko ennen kuntotestiä...(=FireFit)

Torstai 12.11.2020 klo 22:49 - ?Tessa? Teresa Pentikäinen

Torstai 12.11.2020 – ”Tessa” Teresa Pentikäinen

Viisi viikkoa sitten soittelin Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen testauksesta vastaavan fysioterapeutin kanssa ja sovimme FireFit testin, silloin kuuden viikon päähän (18.11.). Haaste oli tullut vähän heittona, kun elokuussa aloitettuani uudessa tehtävässä UPL:n toiminnanjohtajana, Espoon Palokunnat ry:stä oli edustus vierailemassa. Silloin oli puhetta kuntotesteistä ja kysyin: millaisesta testistä on kyse? He ehdottivat, että käy kokeilemassa. Vastasin, jotta mikä ettei.

Korona-kevät ja sitä edeltävä talvi oli ollut itselläni urheilun, tai no totuuden nimissä, kuntoilun osalta hippasen hiljaista. Kevään ja kesän rutiini oli lähinnä noin tunnin kävely koiran kanssa metsässä. Joka kerta tuli hiki, mutta kesäkin oli kuuma. Kävin puntarilla ihan mielenkiinnosta ja lopputuloksen osalta mieleni pahoittamisesta, puhelua edeltävällä viikolla. Testitehtävät eivät olleet täysin uusia, mutta itse en ole koskaan ollut ”punttistyyppi”, joten kuntosalilla on käyty koulutuksen vaatimat pakolliset ja joskus kaverin pyynnöstä.

A_Tessatreeni.jpgEnsimmäiset kaksi harjoitteluviikkoa oli täysin selviämistä. Hengitys ei kulkenut ja paikat krakas. Päätin juosta hölkkälenkin kerran viikossa koiran kanssa ja latasin netistä leuanvetohaastelappusen. Kotona vaan ei ollut tankoa, joten se meni sovelletusti. Kävin ekalla viikolla kerran ja sen jälkeen joka viikko kahdesti puntilla. Joka kerta poljin kuntopyörää ekan viikon 10min sijaan 20-25min lämmittelyksi. Kun on joskus urheillut, niin nivelet on kuluneet, ja paljon. Toinen polvi ilmoitti toisella viikolla hölkällä, et unohda koko juttu. Ja siihen loppuivat hölkät. Kuntopyöräily onnistui. Samalla loppuivat kyykyt. Sen sijaan tein jollain kiinteällä laitteella, niin että oikea jalka työntää 7,5 kg ja vasen sitten oikeita lukemia. Kaksi viikkoa meni näin ja sitten pääsin kokeilemaan edes tangon kanssa, pääsenkö kyykystä ylös.

Kolmannella viikolla kävin sitten youtubesta katsomassa, et miten ne tehtävät pitikään tehdä. Kyykky on reidet vaakatasoon. Just joo, mun lajissa ponnistetaan eteenpäin ja polvikulma on 90 astetta, nyt mennään syvemmälle, ja se alakohta on reenaamatta. Tähän mennessä on parisen viikkoa tehty vähän sitäkin, mutta painot ei niin syvällä ole samoissa lukemissa. Sitten se penkkipunnerrus. Kumpikin olkapää rutisee, paukkuu ja ilmoittelee erilaisilla tuntemuksilla itsestään. Venyttelin varmaan viikon oikean käden etuolkapäätä, että pystyin tekemään liikkeen kokonaisena kivutta. Jäi 5 viikkoa aikaa harjoittaa hermotus, tekniikka ja voima kuntoon. Ja tässä viikko sitten bongasin laitteen, jolla voi treenata samaa työntöä istuen. Tämähän olisi ollut hyvä ottaa ohjelmaan jo heti alusta.

Vatsalihastestin osalta luulisin, että tilanne on hyvä. Toki sitten ensi viikolla tiedetään, onko ”mutu” oikeaa tietoa. Leuanvedot olen tehnyt treenijaksolla aina ihan viimeisenä, ja ainakaan siinä kohtaa treeniä ne ei erityisen hyvin kulje. Mutta yritystä on, kai siitäkin jonkin stemppitarran saa. Leuanvedoilla en tarkoita nyt sujuvia toistoja vaan ihan harjoittavia liikkeitä, kuten roikkumista, lapapitoa ja jarruttavaa alasliu’utusta. Ainoa jo nyt oikealta tuntuva ratkaisu oli se, että päätin tehdä molemmat viikon punttitreenit uimahallilla. Silloin hintaan sisältyy uinti. Toki uinti on ollut n. 8min treenin perään, mutta reipasta. Se on juuri sopiva venyttämään lihakset takaisin lepopituuteen eikä treenin jälkeistä kipuilua ole ollut. Viikko vielä ja samalla tekisi mieli ilmoittaa, että saisiko sen lisäkuukauden ottaa käyttöön, niin olisi mahdollista päästä niihin tavoitelukemiin. Ai niin ja poikkesin puntarilla, kesäpöhön 4 kg on karkotettu.

Tessa

UPL:n elokuussa aloittanut toiminnanjohtaja.

 

Kommentoi kirjoitusta.

UATP 2020 kiertue päättää

Torstai 29.10.2020 - Aulis "Aukka" Partanen

Yleistä sähkö ja kaasuautosta keikalla

                       Vaikea tunnistaa, jos ei osaa etsiä tunnistusmerkkejä. Nyt kiertueella niitä
                       painotettiin erityisesti.

                       Huuto: ”Sähköauto / kaasuauto” ja jokainen kohteessa työskentelevä toistaa. Ei
                       välttämättä vaikuta toimiin, mutta jokainen osaa suhteuttaa toimiaan kyseisen
                       energian vaatimalla tavalla.

                       Tiedä oikea toiminta sähköä tai kaasua käyttävän ajoneuvon luona.

Sähköauto        Sähköautosta ei saa sähköiskua. Jossakin on palokunnan ”katkaisu” kohta, etsi
                       pelastuskortista. Viisi asiaa, jolloin virta on enää akussa. SRS, sammutus ja
                       avaimet 5 m päähän, palokunnan ”katkaisukohta”, 12 w kaapelin irrotus tai
                       korkeajännitepiirin katkaisu.

                       Sähköauton palossa savukaasut ovat todella myrkyllisiä -> vaarallisten aineiden
                       onnettomuus -> pelasta – eristä – sammuta – siirrä

                       Tulipalo ei sammu, koska ei saada vettä sinne missä palaa -> upota akusto.

Kaasuauto        Kaasuvuoto, joka ei pala, on pahin mahdollisuus. Kyseessä on silloin
                       vaarallisten aineiden onnettomuus ja suojaustoimet kuten muillakin VAK
                       tehtävillä. Välittömän vaaran alue 50 m, lisäjoukkoja ja vain paineilmalaitteilla
                       vaara-alueen sisälle. Pelastustoimet harkinnan ja tilanteen mukaan.

                       Jos kaasuauto palaa, lähesty etuviistoista kahdella työsuihkulla, eikä B-pilarin
                       taakse. Ainoastaan ihmisen pelastaminen oikeuttaa ylittämään B-pilarin.

                       Turvaventtiili pullokaulassa laukeaa 150 celsius asteen lämmössä ja purkaa
                       kaasun pullosta. Ei tiedetä purkautumissuuntaa. Voimakas pistoliekki tai
                       kaasuvuoto, jolloin VAK keikka.

On ne henkilöautotkin vaarallisia https://www.youtube.com/watch?v=fKm-ep3qPmw

Mutta busseissa on enemmän kaasua.https://www.youtube.com/watch?v=vHf2o9oVY24

 

Palautteita koulutetuilta

                      - käytännönläheistä

                      - tarpeellista

                      - ensihoitokin piti oppia tarpeellisena ja olivat kiitettävästi mukana

                      - uusia toimintamalleja

                      - lisää tämäntyyppistä koulutusta toivottiin

                      Vastaanotto ja kiinnostus aiheeseen oli silminnähtävää.

Kiitokset

                      Uudenmaan Pelastusliitto kiittää rahoittajia, maahantuojia ja heidän
                      koulutuskeskuksiaan, kouluttajia sekä muita kiertueen tukijoita. Ilman heidän
                      panostustaan kiertue ei olisi ollut mahdollinen. Lisäksi pelastuslaitosten
                      yhteyshenkilöiden panos kiertueaikataulun ja toteutuksen osalta oli
                      korvaamatonta. Erityiskiitos työvuoroille käytännön toteutuksien järjestämisestä
                      ja kaikille osallistujille innokkuudesta aiheeseen tutustumiseen.

                      Kiertue lopettaa mutta asia jää elämään!

                      Aukka

1 kommentti .

Pelastuslaitosten UATP kiertue / Komponenttirasti

Keskiviikko 28.10.2020 - Kari Tammi

KOMPONENTTIRASTI

  • Komponenttien toiminnan esittely (ks. kuva )
  • Litium akun energia ja miten se energia pysyy akun sisällä onnettomuustilanteissa
  • Mahdolliset vaaratekijät
  • Ajoneuvon jännitteettömäksi tekeminen
  • Kaasuventtiilien toiminta ja turvallisuus
  • Lisäksi oli havaittavissa, että koulutus koettiin tarpeelliseksi ja eritysesti ensihoidon osallistuminen oli useilla asemilla runsaslukuista.
  • Lisää tämäntyyppistä koulutusta toivottiin ja käytännön läheisyys oli se mistä tuli positiivista palautetta melkein joka ryhmältä.

 

  • Komponenteista kerroin sen sähkömoottorin toiminnan (vaihtovirta) ja tasavirta-akun välisen muuntimen toiminnan ja merkityksen.
  • Esitys painottui niihin tekijöihin, jotka avaavat akun sisällä olevat kontaktorit ja täten pitävät sen ison energian akun sisällä.
  • DC/AC muuntimen toiminnallinen merkitys käytiin myös lävitse
  • Käytin sähköautoesimerkkinä Nissan Leafiä, koska se on aika yleinen Suomen teillä.
  • Virran katkaisun merkityksen + älyavaimien sekä interloc-piirin toiminta, sillä esim. johdolla sekä airbagien + turvavyönkiristimien merkitys kontaktorien aukeamiselle.
  • Kaasuventtiileistä PRD-venttiilin toiminta sekä venttiilien rakenteeseen liittyviä asioita.
  • Lisäksi latauksessa olevassa sähköautossa on myös akun kontaktorit kiinni, eli esim. autohallissa ensimmäinen asia vaaran ilmetessä on irrottaa ajoneuvo latausverkosta, jotta saadaan se energia pysymään siellä akun sisällä.
  • Lisäksi palomiesten/naisten lukuisat kysymykset täyttivät sen 20min, mikä oli osoitus kiinnostuksesta aihetta kohtaan.

1 kommentti .

Pelastuslaitosten UATP kiertue / Kaasuhybridiauto

Tiistai 27.10.2020 klo 9:11 - Aulis "Aukka" Partanen

KAASUAUTO

Kiertuekäytössä olevan Skoda Kamiq G-tron auton tunnistaminen ja esimerkit.

Tunnistaminen:

Mallimerkintä

Takaluukun saa myös ilman mallimerkintää, mutta jos merkki on, suhtaudu kaasuautona.

Tarra takaikkunassa

Tarra ei ainakaan vielä ole pakollinen ja saahan kaikenlaisia tarroja autoonsa liimata. Jos tarra on, suhtaudu kaasuautona.

Tankkausreiät kaasulle ja bensalle

Jälkiasennetuissa kaasuautoissa tuskin on täällä tilaa kaasun tankkausputkelle. Siis se on jossakin muualla autossa. Ehkä takaluukussa tai moottoritilassa. Tai muualla.